Конспекти уроків, 7 кл.

Тема. Функції. Способи задання функції.
Мета : сформувати уявлення про функцію, навчити визначати область визначення та область
             значень функції, ознайомити учнів зі  способами  задання функції.
Обладнання : підручник, відкидна дошка
Тип уроку: засвоєння нових знань
Очікувані результати :
            Після уроку учні повинні:
мати уявлення про функцію, аргумент, область визначення функції, область значень функції;
знати означення функції; способи задання функції;
вміти знаходити область визначення функції, заданої формулою
Хід уроку
І. Організаційний момент
            Добрий день, діти. Сідайте так, щоб усім було зручно. Перевірте чи все підготували до уроку : зошит, ручку, олівець, підручник.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку
      Вступна бесіда вчителя про функцію, як одне з найважливіших понять математики
            Темою сьогоднішнього уроку є функція та способи задання функції. Мета нашого уроку – сформувати поняття функції, області визначення та області значень, навчитися визначати область визначення та область значень функції та вміти задавати функцію різними способами. Бо функція – є одне з найважливіших понять математики, вона дає можливість досліджувати і моделювати не тільки стани, а й процеси. Дослідження процесів і явищ за допомогою функцій – один з основних методів сучасної науки. Ви вивчатимете функції у всіх наступних класах і у вищих навчальних закладах.
ІІІ. Здобуття нових знань
1.      Виклад нового матеріалу ( у формі бесіди)
            Спробуємо відповісти на питання : Що таке функція?
Я наведу такі приклади.
1) Площа квадрата S залежить від довжини його сторони a. Тобто кожному значенню довжини сторони квадрата відповідає єдине значення його площі;
2) кожному значенню радіуса кола r відповідає єдине значення його діаметра d.
3)кожному значенню змінної x відповідає єдине значення виразу  y = 2x - 1 .
Такі відповідності називають функціональними відповідностями, або просто функціями.
            У розглянутих прикладах ідеться про зв'язок між двома змінними : між a і S, r і d, x і y. Змінну,  значення якої вибирають довільно, називають незалежною змінною, або аргументом. Змінну, яка залежить від аргументу, називають залежною змінною, або функцією.
            Спробуйте вказати у наведених мною прикладах аргумент та функцію.
( учні дають відповіді )
1)      a – аргумент, S функція
2)      r аргумент, dфункція
3)       xаргумент, y функція

2.      Робота з підручником. Метод роботи в парах
Прийом «Своя опора»
            Учні працюють парами (допомагають один одному).
У § 21 підручника [Бевз Г. П., Бевз В. Г. Алгебра: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак – ЕКО, 2007. – 304 с.: іл.] знайдіть відповіді на запитання та складіть власний опорний конспект нового матеріалу:
-          що таке область визначення функції (D)
-          що таке область значень функції (Е)
/відповіді зачитують вголос/
            У наведених вище прикладах назвіть область визначення та область значень функції:
            1)         о.в.: а > 0  ( всі додатні значення)
                      о.зн.: S > 0 (всі додатні значення)
            2)       о.в.: r > 0  ( всі додатні значення)
                     о.зн.: d > 0 (всі додатні значення)
            3)       о.в.: x R   ( всі дійсні числа )
                     о.зн.: y R   ( всі дійсні числа)
Наступне питання:
- Як задати функцію?
Можливі такі способи :
           - формулою
1)      S = ;     2)  d=2r;      3) y=2x-1
-   таблицею
а
2
3
4
5
S
4
9
16
25
        -     словесно
Наприклад, значення функції в 5 разів більші від значень аргументу.
-          графіком.
Такий спосіб задання функції ми розглядатимемо на наступному уроці.
ІV. Осмислення нових знань
 Розв’язування тренувальних вправ
@    Вправа 861.   Функцію задано формулою у = 2х + 5.
            Знайдіть значення функції, коли х = 1; 0; -3; 7; 1000
      у(1) = 2×1+5 = 7       
у(0) = 2×0+5 = 5
у(-3) = 2×(-3)+5 = -1
у(7) = 2×7+5 = 19
у(1000) = 2×1000+5 = 2005
Один із учнів зачитує знайдені значення функції
@ Вправа 866  (письмово на дошці під керівництвом вчителя)
Функцію задано формулою у = 2х/3.
При якому значенні аргументу значення функції дорівнює 20 ?
у =2 х/3.            у = 20,           х - ?
20 = 2х/3.
х = 30
Відповідь: 30

@ Вправа на встановлення відповідності
               З’єднайте функцію, задану формулою, з її областю визначення
   у = 3х – 7                                                       всі дійсні числа
      у = 7/ (х+5)                                                    всі дійсні числа, крім  2
у = 5х + 3                                                       всі дійсні числа, крім -5
у = (3х+1)/(х-2)
А тепер зробимо висновок про те, як знайти область визначення функції, заданої формулою.
Я почну, а ви продовжіть речення:
- якщо функція задана многочленом, то її областю визначення є … (множина всіх дійсних чисел)
- якщо функція задана у вигляді дробу, який містить аргумент у  знаменнику, то її областю визначення є …(всі дійсні числа, крім тих при яких знаменник дорівнює 0)
V. Закріплення вивченого матеріалу
@ Вправа 886  (самостійно)
Знайдіть область визначення функції, заданої формулою.
Вчитель вибірково перевіряє виконання вправи в окремих учнів
@ Вправа 890*                
                                                                           -1, якщо х≤-1
Заповніть таблицю для даної функції  у = í2х , якщо х>-1
Х
-3
-2
-1
0
1
2
3
У






                                                 
VІ. Підсумок уроку
 Метод «Мікрофон». Запитання до класу:
-          Що таке функція?
-          Назвіть приклади функціональних залежностей.
-          Які способи задання функції ви знаєте?
-          Що таке область визначення функції?
-          Що таке область значень функції?

VІІ. Домашнє завдання
§ 21, № 862, 885, 875 (а), 876 (а)


Немає коментарів:

Дописати коментар