(виступ на районному методичному об’єднанні
вчителів математики)
Ефективність навчання залежить від багатьох компонентів, у тому числі від зовнішніх умов: майстерності вчителя, методів навчання, забезпеченості уроку технічними засобами навчання, змісту програм, навчального обладнання, засобів управління навчальним процесом, навчальних меблів тощо.
Головне завдання кожного вчителя на сучасному етапі — пробудити інтерес до навчання та навчити самостійно здобувати знання, творчо їх використовувати. Давня притча повчає: «Дай людині одну рибину, вона буде сита один день, дай дві рибини – буде сита два дні, навчи ловити рибу – буде сита ціле життя!»
Навчання предмета буде успішним, якщо в учителя є можливість пояснювати новий (або закріплювати старий) матеріал, використовуючи наочність, сучасні педагогічні засоби навчання. Оптимальне комплексне використання всіх видів навчального обладнання, що зосереджене в кабінеті, допомагає вчителю досягнути високого рівня засвоєння навчальних досягнень учнів.
Адже вчителю потрібно добиватися, щоб навчання було ефективним, кожний урок і кожний елемент уроку – навчаючим. Якщо слова педагога підкріплені добре продуманою наочністю, якщо на допомогу приходять різноманітні засоби навчання, то урок стає цікавішим, навчання – більш радісним і плодоносним для кожного учня. Зараз ні в кого не викликає сумніву, що навчання в добре обладнаному кабінеті набагато ефективніше, ніж у звичайному класі.
У сучасній науково-педагогічній літературі дається таке визначення навчального кабінету: це єдина, органічно пов'язана система навчального обладнання, змонтована в окремому приміщенні, оформлена відповідно до вимог наукової організації праці вчителя та учня, що забезпечує високий рівень викладання предмета.
Виходячи з цього, визначено основні завдання навчального кабінету:
• надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконаленні навчально-виховної роботи;
• забезпечення можливості використання вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;
• узагальнення і розповсюдження досвіду кращих учителів;
• організація позакласної роботи з учнями.
Правильна організація роботи кабінету сприяє комплексному використанню видів навчального обладнання. А використання сучасних електронних педагогічних засобів навчання розкриває великі можливості, суть яких у наступному:
1. Можливість організації праці вчителів і учнів на науковій основі (здійснення наукової організації праці).
2. Якісне, раціональне використання сучасних електронних педагогічних засобів навчання спільно з традиційною наочністю.
3. Активізація пізнавальної діяльності учнів (у засвоєнні навчального матеріалу бере участь багато аналізаторів — слухових, зорових тощо). Це впливає позитивно не тільки на розум учнів, але і на їх емоції.
4. Створення широких можливостей для самостійної роботи учнів.
5. Підвищення інтересу учнів до матеріалу, що сприяє якісному засвоєнню основних знань, вчить застосовувати їх на практиці, формує вміння робити аргументовані висновки, а отже, розвиває наукове мислення.
6. Забезпечення міжпредметних зв'язків.
Поряд з тим математичний кабінет не повинен бути музеєм, в якому сконцентровано все, що роблять діти своїми руками: від стінгазет до моделей многогранників. Бажано, щоб кабінет виглядав привабливо, навіть нарядно. Але бажання зробити кабінет красивим не повинно стати самоціллю.
Деякі експонати, наприклад, математична стінгазета чи вікторина «Математичний вісник», є яскравими, розмальованими, а тому можуть відволікати увагу учня під час уроку. Їх можна помістити в коридорі біля кабінету. Тоді такі експозиції будуть частиною загального оформлення школи, і в той же час продовженням оформлення математичного кабінету. Із їх змістом учні зможуть ознайомитись на перерві або після уроків. Крім цього це створить у школярів необхідний психологічний настрій.
Для своєчасного оцінювання роботи кабінету та якісного функціонування кабінету проводиться його паспортизація.
Мета паспортизації навчального кабінету: проаналізувати стан кабінету, його готовність забезпечити вимоги стандартів освіти, визначити основні напрями роботи, привести навчальний кабінет у відповідність до вимог навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Для злагодженої роботи навчального кабінету складається поточний план роботи на підставі перспективного плану оснащення кабінету новими посібниками та технічними засобами. План кабінету складається, як правило, на рік і містить конкретні завдання всім учителям, що викладають дисципліну.
Планування роботи кабінету доцільно проводити за такими розділами:
1. Організаційна робота.
2. Вдосконалення матеріально-технічної бази кабінету.
3. Навчально-методична робота.
4. Позакласна робота з учнями.
5. Бібліографічна робота.
Крім цього на початку навчального року обирається рада кабінету, до якої разом із завідувачем кабінету входять вчителі математики, а також учні, батьки, спонсори.
У більшості шкіл, а в нашому районі у всіх школах, кабінет математики неможливо створити за короткий час. Кабінет створюється поступово, дообладнюється та удосконалюється. Створення навчальних кабінетів, в тому числі і кабінету математики, в школі – справа колективна, в ній повинні приймати активну участь всі вчителі, керівництво школи, спонсори, а також учні та їх батьки.
Загальні висновки:
1. навчання у кабінеті краще реалізує принцип зворотного зв’язку між вчителем та учнем протягом цілого уроку;
2. кабінет активізує увагу учнів;
3. кабінет забезпечує більш раціональне використання кожної хвилини уроку;
4. дидактичний матеріал можна висвітлити на екрані, чим досягається значна економія часу, відпадає необхідність витрачати час на записи вправ на дошці;
5. підвищується культура праці вчителя;
6. кабінет дозволяє застосовувати всі перевірені досвідом кращі методи та прийоми навчання.
Планування роботи кабінету математики
Робота навчального кабінету планується на підставі перспективного плану
розвитку кабінету. План кабінету складається, як правило, на рік і містить
конкретні завдання всім учителям, що викладають дисципліну.
Планування роботи кабінету доцільно проводити за такими розділами:
1. Організаційна робота.
2. Вдосконалення матеріально-технічної бази
кабінету.
3. Навчально-методична робота.
4. Позакласна робота з учнями.
5. Бібліографічна робота.
Навчально-методична робота
У цьому розділі необхідно спланувати роботу щодо
створення такої навчально-методичної документації: оснащення технічними
програмними педагогічними засобами навчання (складання диктантів, підбір
матеріалів для слайдів, кодопозитивів, діафільмів, відеофільмів, відеокамери,
навчальні програми для мультимедіа); підбір методичних статей, розробок уроків
учителів, а також навчальної, довідкової і методичної літератури; розробка і
своєчасне оновлення тематичних контрольних робіт; розробка матеріалів до стендів,
плакатів, до оснащення методичного куточка або вісника; робота щодо
систематизації матеріалів навчально-методичного комплексу в кабінеті.
Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету
У цьому розділі необхідно передбачити придбання технічних
та сучасних електронних педагогічних засобів навчання, ремонт технічних засобів
навчання, оформлення стендів, виготовлення демонстраційних моделей, таблиць,
плакатів, діаграм. Виготовлення слайдів, діафільмів, кодопозитивів, проведення
відеозйомки різних матеріалів; поповнення кабінету навчальною, довідковою і
методичною літературою.
Позакласна робота з учнями
Заходи, що рекомендується запланувати в цьому розділі
перш за все: проведення консультацій і додаткових занять; організація роботи
гуртків, факультативів, наукового товариства учнів, ініціативних груп з
організації творчих справ на базі кабінету; проведення олімпіад,
інтелектуальних марафонів, конференцій, вікторин, командних змагань; проведення
конкурсів; випуск стінгазет, інформаційних листків, бюлетенів; виступ на
тематичних лінійках і в радіогазетах.
Бібліографічна робота
У цьому розділі рекомендується спланувати роботу щодо
створення систематизації і поповнення карток кабінету (наочних посібників,
технічних і програмованих педагогічних засобів навчання, методичних розробок,
журнальних статей, навчальної, довідкової та методичної літератури).
НАВЧАЛЬНИЙ КАБІНЕТ –
1.
Табличка на дверях «КАБІНЕТ МАТЕМАТИКИ»
2.
Термометр настінний
3. Постійні експозиції:
3.1.
Національна символіка
3.2.
Портрети видатних математиків
3.3.
Таблиці основних формул
3.4.
Куток з охорони праці
4. Змінні експозиції:
4.1.
Виставка учнівських робіт
4.2.
Матеріали до теми наступних уроків,
тематичного оцінювання, державної атестації
4.3. Додаткова інформація (н-д, змінний стенд
«Математичний вісник»)
5. Дошка класна на три або більше робочих
площ, на одній з яких нанесено графічну сітку для побудови графіків
Нормативні документи
з організації навчально-виховного
процесу
та навчально-методичної бази кабінету
1.
Положення про навчальні кабінети
2.
Посадові інструкції завідуючого кабінетом
математики
3.
Перспективний план розвитку кабінету
4.
План роботи кабінету на поточний навчальний
рік
5.
Навчальні програми з предмета
6.
Календарні плани
7.
Поурочні плани
8.
План роботи гуртка
9.
Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів
10. Орієнтовні
вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з математики
11. Паспорт
кабінету
12. Інвентарна
книга
13. Перелік
типового обладнання кабінету
14. Розклад
роботи кабінету
Навчально-методичні
комплекси
Тематичні папки:
1.
Матеріали олімпіад
2.
Матеріали для позакласної роботи з предмета
3.
Методичні рекомендації щодо викладання
навчального предмета
4.
Матеріали перспективного педагогічного
досвіду
5.
Методичні розробки вчителів
6.
Матеріали для вимірювання стандартів освіти з
математики, їх каталог:
-
збірники дидактичних матеріалів;
-
тематичні контрольні роботи;
-
тести для самостійної роботи і контролю
знань;
-
завдання для державної підсумкової атестації;
-
матеріали для підготовки учнів до ЗНО з
математики.
Каталог навчально-методичної та
довідкової літератури
Каталог навчальних демонстраційних
таблиць
Каталог роздавального матеріалу
Нормативні
документи
з
охорони праці в кабінеті
1.
Аптечка, перелік медикаментів
2.
Вогнегасник, ящик з піском
3. Пам’ятки з надання долікарської допомоги тим, хто
потерпів від електричного струму та в інших нещасних випадках
4.
Правила роботи в кабінеті математики
5.
Пам’ятка з техніки безпеки в кабінеті математики (для учнів)
6. Інструкція з охорони праці під час проведення занять у
кабінеті математики
7.
Інструкція про заходи пожежної безпеки у кабінеті
математики
8.
Інструкція про заходи електричної безпеки у кабінеті
математики
9.
Правила безпечної роботи з комп’ютером
10. Акт-дозвіл на
експлуатацію кабінету
11. Журнал
реєстрації первинного (позапланового, цільового) інструктажу учнів з безпеки
життєдіяльності
Немає коментарів:
Дописати коментар