Тема. Омар Хайям — видатний
поет і математик мусульманського Ренесансу
Навчальна мета:
×
розширити кругозір учнів про
життя та творчість Омара Хайями, його математичні відкриття;
×
систематизувати набуті
знання про розв'язування лінійних та квадратних рівнянь, їх видів;
×
вдосконалювати навички розв’язування рівнянь, що
зводяться до квадратних;
×
формувати вміння
застосовувати теорему Вієта та формули коренів квадратного рівняння до розв’язування
рівнянь з параметрами.
Розвиваюча мета:
×
розвивати творчу уяву, майстерність читання чотиривіршів
(рубаї);
×
розвивати в учнів вміння творчо переносити набуті знання
та навички в нові ситуації;
×
сприяти поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону
їх практичного застосування;
×
домогтися переосмислення учнями значення даної теми.
Виховна мета:
×
виховувати працелюбність, інтерес до математичних та гуманітарних наук.
Обладнання: магнітофон, кодоскоп, портрет Омара
Хайяма.
Тип уроку: формування вмінь та навичок
Форма проведення: інтегрований урок математики і зарубіжної
літератури
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку
Учитель математики. Сьогодні ми з вами познайомимося з людиною,
яка поєднала в собі те, що здається непоєднуваним — поезію і математику. Ім'я
цієї людини — Омар Хайям. Традиційно людей поділяють на фізиків і ліриків. Омар
Хайям займався наукою і поезією з однаковим ентузіазмом. За свого життя він
був більше ученим, ніж поетом, і вірші свої писав на полях наукових праць, але
в наш час відомий, перш за все, як видатний поет. Саме тому ми проведемо не
зовсім звичайний урок алгебри: поєднаємо математику із літературою.
Зверніть увагу на епіграф, написаний на дошці:
Я тільки й знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю вже сімдесят два роки —
І бачу, що нічого я не знаю.
(Читання епіграфа, коментарі).
- Яка, на ваш погляд,
головна думка цього чотиривірша? (вічний пошук знання, істини).
ІІ. Застосування знань учнів із зарубіжної літератури про літературну
творчість Омара Хайяма
Учитель. Сьогодні на наш урок в якості консультанта
запрошено вчителя зарубіжної літератури, який оцінюватиме ваші відповіді. Адже з
поезією Хайяма ви вже ознайомились на уроках зарубіжної літератури. А тому
зможете дати відповіді на запитання.
1. Запитання до класу. Технологія «Мозковий
штурм»
-
Які ідеали поет утверджує у
своїх чотиривіршах? Які з них Вам найзрозуміліші, найближчі?
На екран
проектуються чотиривірші.
Кульгава
старість, юність бистронога —
Все товпиться до
вічного порога.
Недовго світом
тішаться живі:
Всі підем геть, у всіх — одна дорога.
(Гуманістичність).
Всі таємниці
пильно зберігай,
Щоб не дізнався
нелюд і шахрай.
І зваж: як з іншими ти поведешся,
Того
від інших і собі чекай.
(Виховання
моральності, чесності, справедливості).
Чи довго житиму серед облуди,
Про хліб і спокій дбатиму, як люди?
Налий вина! Хто зна, чи встигну витхнуть
Я те повітря, що набрав у груди
(Життєлюбність ).
2.
Повідомлення
учнів про життя і творчість Омара Хайяма
Звучить східна мелодія (магнітофон).
1 учень. Омар Хайям народився 18 травня 1048 р. в м. Нішапурі
— одному з культурних центрів стародавнього Ірану. Дату його народ
ження
змогли встановити порівняно недавно, розшифрувавши його гороскоп. Припускають,
що гороскоп міг бути складений самим поетом, який захоплювався астрологією.
Роки навчання і мандрувань поета проходили в різних містах Хорасану і
Мавераннарху — Нішапурі, Самарканді, Бухарі, Гераті, Ісфахані. Давній Схід знав
Омара Хайяма, передусім, як видатного вченого. Слава про його дивовижні знання
розповсюдилась по всій Середній Азії. Він був видатним математиком, фізиком,
астрономом, філософом — справжнім енциклопедистом свого часу. «Іма Хорасану»,
«Вчений муж століття», «Доказ істини», «Знавець грецької науки», «Цар
філософії Сходу і Заходу» — ось такий, далеко не повний перелік почесних
титулів Омара Хайяма в зоряні часи його слави. У філософії Хайям вважав себе послідовником
Ібн Сіни (Авіцени), модель Всесвіту якого з «Книги зцілення» була сприйнята
західноєвропейськими схоластами і відтворена у «Божественій комедії» Данте
Аліг'єрі.
2 учень. Омар Хайям
відшліфував форму чотиривірша, як дорого цінний камінь, визначаючи внутрішні
закони рубаї. Кожний чотиривірш поета — це маленька поема. Девізом творчості
Омара Хайяма можуть бути слова: «Хай живе Життя!» Яким воно буде після смерті
— невідомо нікому, — стверджує поет. Усі помремо, розсиплемося в порох,
перетворимося в глину, але воістину мудрий той, хто прожив свій медовий вік за
високими законами доброти, любові і людяності.
Боюсь, що більше
ми не вернемось додому,
Ні з ким не
стрінемось у обширі земному,
Цю мить, що ти прожив, вважай своїм трофеєм,
Бо що нас потім
жде, не дано знать нікому.
3 учень. Приблизно у 25
років Омар Хайям написав свій перший
алгебраїчний трактат, який уславив його ім'я як ученого. У 1074 році
молодого поета і вченого запросили в Ісфахан керувати обсерваторією. Омарові Хайяму надали прекрасну можливість займатися наукою, а на поезію залишалися години відпочинку. Відомо, що поет писав свої чотиривірші на полях наукових праць. Збірки його віршів до цього часу не знайдені.
алгебраїчний трактат, який уславив його ім'я як ученого. У 1074 році
молодого поета і вченого запросили в Ісфахан керувати обсерваторією. Омарові Хайяму надали прекрасну можливість займатися наукою, а на поезію залишалися години відпочинку. Відомо, що поет писав свої чотиривірші на полях наукових праць. Збірки його віршів до цього часу не знайдені.
В обсерваторії в Ісфахані під опікою
візира Нізама аль-Мулка Хайям успішно проводив досліди, написав серйозні праці
з математики, фізики, на основі своїх астрономічних спостережень створив календар,
як запевнюють фахівці, точніший за сучасний. А ще хвилювали вченого паралельні
лінії. Ті самі, що стали основою всієї геометрії Евкліда. Чому паралельні
лінії ніколи не перетинаються? Чи справді ніколи — навіть у безкрайньому
просторі? А що є нескінченність? Сам того не підозрюючи, Омар Хайям близько
підійшов до вирішення проблеми, яку через багато століть після нього
розв'яжуть Любачевський і Ріман.
4 учень. Омара Хайяма
неможливо уявити неупередженим ученим, який замкнувся у колі лише своїх
наукових інтересів. У віршах, а так воно, мабуть, було і в житті, ми бачимо
його у веселому оточенні друзів, на лоні природи. У нашій уяві постає образ
людини, яка з насолодою сприймає навколишній світ. Ось він сидить у затінку
дерев, заглибившись у роботу, а ось уже біля грайливого струмочка вдивляється
у бездонні глибини очей красуні. Іранський дослідник, знавець життя і творчості
поета Рахман Дашнакі писав: «Омар Хайям
був Людиною. Не потрібно робити з нього ні п'яницю, ні ловеласа у стилі
французьких романів. Він був таким же, як усі ми: часом мерзнув і голодував,
часом жив прекрасно, багато думав і багато працював. Але разом з тим встигав і
любити. Кого? Я б сказав так: людину взагалі...»
5 учень. У 1092 році померли Малік-шах і його
головний візир. Ісфаханську обсерваторію закрили. Омар Хайям зробив спробу
зацікавити спадкоємця шаха астрономічними заняттями і склав мовою фарсі цікаву
книгу «Наорузнаме» («Книга про свято весняного рівнодення ноуруз»). Але
даремно: можновладців астрономія не цікавила. Останні роки свого життя Омар
Хайям провів у Нішапурі, читаючи книги і розмірковуючи про сенс буття. В день
смерті, відклавши книгу, Омар Хайям написав заповіт. Потім помолився і після
цього не пив і не їв. Коли закінчив останню вечірню молитву, він вклонився до
землі і сказав: «О, Боже мій, ти знаєш, що я спізнав шлях до тебе». І помер.
Але його слава не померкла. Вдячні земляки побудували йому Мавзолей. Його
чотиривірші (рубаї) обійшли весь світ. До сьогоднішнього дня ними зачитується
вся Європа, черпаючи в них мудрість, істинний гуманізм, уміння дорожити життям
і насолоджуватись ним.
ІІІ. Узагальнення знань учнів про лінійні та квадратні рівняння
1. Повідомлення вчителя про математичні
відкриття Омара Хайяма
Учитель. Як бачимо, Омар Хайям — надзвичайно обдарований
учений, який багато в чому випередив свій час на кілька століть: створив календар,
що на 7 сек. точніший за діючий григоріанський, користувався популярністю
астролога при дворі Малик-шаха, володів даром ясновидіння.
Я хочу звернути Вашу увагу саме на
математичну творчість Омара Хайяма. Математичні твори Омара Хайяма (їх збереглося
до наших днів два) містили теоретичні висновки надзвичайної ваги. Вперше в
історії математики Хайям дав повну класифікацію всіх видів рівнянь — лінійних,
квадратних і кубічних. Саме йому належить заслуга першої постановки питання
про зв'язок алгебри з геометрією. Хайям обґрунтував теорію геометричного
розв'язання алгебраїчних рівнянь, що підводило математичну науку до ідеї
змінної. Ще одна математична праця, «Труднощі арифметики», присвячена методу
добування коренів будь-якого ступеню з цілих чисел; в основі цього методу
лежала формула, що згодом одержала назву бінома Ньютона. Дещо з математичної
спадщини Омара Хайяма ми можемо пригадати спільними зусиллями, а саме —
розв'язуванням лінійних і квадратних рівнянь.
2.
Запитання до класу. Технологія «Мозковий штурм»
-
Який вигляд мають лінійні рівняння? ( ах + b = 0)
-
Скільки коренів може мати
лінійне рівняння? (один, безліч або жодного)
-
Від чого залежить кількість коренів лінійного рівняння?
(від а і b )
-
Який загальний вигляд квадратного рівняння? (ах2 + bх+ с = 0, а ≠ 0)
-
Від чого залежить кількість коренів
квадратного рівняння? (від знаку
дискримінанту).
- Як саме? (D >0 – 2 корені; D = 0 – 1 корінь; D < 0 – коренів не має).
- Як називаються квадратні рівняння, у яких
коефіцієнти «b» або «с» дорівнюють
нулю? (
неповні).
-
Яке квадратне рівняння називається зведеним? (Якщо а = 1, то х2 + рх + q = 0 — зведене)
-
Як можна знаходити цілі розв’язки квадратного рівняння з
цілими коефіцієнтами?
(усно,
за теоремою Вієта: х
+х
= - р; х
∙ х
= q)
3.
Формування вмінь та навичок розв’язувати квадратні рівняння та рівняння, що зводяться
до квадратних
Учитель
математики пропонує усно з коментуванням
виконати наступні завдання:
Ø Розв’язати
лінійне рівняння та вказати кількість його коренів:
1)
5 х + 4 = 0; (х = -0,8 , один корінь)
2) 7 х = 0; (х = 0, один корінь)
3) 0 х = 5; (рівняння коренів не має
, жодного кореня)
4)
0 х = 0; ( х – будь-яке число , безліч коренів)
Ø Розв’язати
неповні квадратні рівняння:
1)
х2
= 0,36 ; ( х = ± 0,6)
2) 5х2 = 0;
( х = 0 )
3)
1+4у2
= 0; (Ø)
4)
- х2
+ 3=0; (х = ±
)
5)
4х2-4
= 0; (х
= ± 1 )
6)
х2
+ 10х = 0; (
х = 0, х = -10 )
Ø Не розв’язуючи квадратного рівняння,
вказати суму і добуток коренів:
1)
х2 – 7х – 30 = 0 (
7 і – 30)
2)
х2 – 8х = 0 ( 8 і 0)
3)
3х2 – 6х +12 = 0 (
2 і 4 )
Ø У кожному заданому квадратному
рівнянні вказати знаки його коренів:
1)
2х2 – 16х – 18 = 0 (Додатні корені)
2)
х2 + 11х +30 = 0 (Від’ємні
корені)
3)
х2 – 9 = 0 (Різних знаків - коренями є протилежні
числа)
Ø Підібрати корені заданих рівнянь за
допомогою теореми Вієта:
1)
х2 – 15х + 50 = 0 ( х =
5, х =10)
2)
х2 – 8х - 9 = 0 (х = -1, х = 9)
Учитель. Далі
попрацюємо письмово у ваших зошитах .
Ø Розв'язування
рівнян
ь,
що зводяться до квадратних:
1)
(2 х-3) ² = 8х;
2)
(х+2) ² - (х+2) – 6 = 0;
3)
(х² + 8х)(х2 + 8х-6) = 280.
(вчитель
вибірково перевіряє виконання завдань.
У класі працюють
учні – консультанти)
Як бачимо, інколи квадратні рівняння «маскуються» і
треба їх розпізнавати. Такі рівняння називаються рівняннями, що зводяться до
квадратних і розв'язуються за допомогою відомих нам формул, які дослідив Омар Хайям ще в XI столітті.
Можливо, якби всі його твори дійшли до нас, ученим не довелося б відкривати
багато речей заново.
4.
Застосування набутих знань про квадратні рівняння до
розв’язування рівнянь з параметром
А тепер перейдемо до рівнянь з параметром.
Пригадаємо, що рівняння з параметром – це рівняння, до запису якого, крім
змінної та числових коефіцієнтів входять також буквені коефіцієнти – параметри.
Ø При яких
значеннях параметра m рівняння має два рівних корені:
1) m х²+8х+1=0; ( m=16 )
2) х²+4х+m=0; ( m=4
)
3) mх²+20х+m=0;
( m=
±10 )
(робота учнів
біля дошки)
ІV. Підсумок уроку
Учитель. Наш урок
підійшов до кінця. Давайте зробимо підсумок нашої роботи. Отже, на уроці ми:
Учні:
1) повторили
відомості про лінійні та квадратні рівняння;
2)
закріпили знання про теорему Вієта розв’язуванням зведених квадратних рівнянь;
3)
ознайомились із
літературною та математичною спадщиною Омара Хайяма;
4)
переконались, що твори О.
Хайяма актуальні і сьогодні, бо вміщують в собі загальнолюдську мудрість і
вічне почуття любові, добра, вірності.
V. Домашнє завдання
з математики:
§ (І рівень) скласти квадратні рівняння
за його коренями:
х1 =
- 5, х2 = 3;
х1 =
-
, х2 =
.
§ (ІІ рівень) розв’язати рівняння, що зводяться
до квадратних:
(х-3)² - 6(х-3) + 8 = 0;
(2х+1)² = 3х + 4.
§ (ІІІ рівень) при яких значеннях
параметра m рівняння має один корінь:
5х² - 2х +m = 0;
mх² + (m+1)х + 1 = 0.
із зарубіжної літератури:
§ повторити
рубаї.
Оцінки з коментарями активним учасникам уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар